Wednesday, April 22, 2009

rendang ayam



salam semua...

dari malam tadi asyik teringat nak makan rendang ayam..so pagi pagi lagi dah kelentung kelentang kat dapor......



rendang ayam

bahan bahan nya...
1 ekor ayam potong 12
cili mesin--ikut suka banyak mana nak
cili api dalan 10 biji
cili merah 3 biji
sedikit halia
lengkuas dalam 1.00
serai dalam 7 batang
bawang merah 200 gm
bawang besar 3 biji
bawang putih..5 ulas
1 keping asam keping
kerisik...3 sudu..biar gelap sikit...
daun kunyit 2 helai..
sehelai masuk masa merendang..
sehelai di hiris halus ...taruk bila nak angkat.
saya pakai santan kotak Kara..1 kotak 200 ml

cara cara...
tumis semua bahan bahan dengan sedikit minyak..
bila naik bau..masuk kan ayam.
bila air ayam dah keluar..baru masuk santan...
sukatan santan dan ayam biar paras yang sama..kalau tak ayam akan hancur sebab lama sangat di ats dapur.
masak guna kan api yang besar..
jangan kacau kerap sangat..
bila hampir pekat..masuk kan garam dan asam keping.
masuk kan kerisik.
gaul biar rata.
bila nampir kering tabur kan daun kunyit.
padam kan api..
makan lah......


........................................................................................................................


bendi goreng


nasi lemak bungkus ni anak sedara yang beli..dia mc pulak hari ni..sakit mata nya...tapi boleh lak berjam2 mengadap pc...hissh..budak2 ....

3 comments:

Zue Murphy said...

Geramnya tengok nasi lemak bungkus tu.

Soda Hikari said...

salam.. sy link blog ni, kasik halal ehh...

blogresipi said...

tengok rendang mesti terbayang lemang jer... ish... bestnye.

Labels